Rapport från en annan verklighet

För två veckor sedan var jag i Sankt Petersburg och fick träffa unga engagerade människor. En av dessa människor var Nikolay, som i torsdags deltog i en demonstration för mötesfrihet i Ryssland. Han lovade mig innan demonstrationen att han skulle berätta för mig hur det gick. Idag fick jag ett meddelande från honom och jag förstår nu varför jag inte har hört något från honom…

I was arrested and staying in custody for 1,5 days. till saturday I was in court but the court hearing was postponed at the place of my residence. It was awful. really awful. with me were arrested 15 activists, 5 of them staying in a small custody with me and we were sleeping right on the dirty floor, without any food or water.

People were arrested in different parts of the city. some of them near Gostinyi dvor, some of them on Nevsky prospekt, ,other people, including myself, who managed to reach the Governor’s residence, were arrested right there. There was police helicopter right over us and and when small group of us (may be last 20-25 people) were near the governor’s residence, more than 150 policemans made a circle around us and…. more than 100 were arested. nearly 150 or more

Nikolay demonstrerade alltså för rätten till mötesfrihet. I Ryssland är det inte självklart att kunna samlas på ett torg och protestera, göra sin röst hörd. Det är väldigt få demonstrationer som får tillstånd av myndigheterna och ofta blir de som vill utnyttja sin rätt till mötesfrihet, som faktiskt finns i paragraf 31 i den ryska konstitutionen, arresterade i sina försök.

Anledningen till varför jag publicerar Nikolays historia, är för att det är så få som är medvetna om det som sker i Ryssland. Att ungdomar i Ryssland lever i en annan verklighet med andra förutsättningar i jämförelse med oss. Vi kan inte låta dessa människor få kämpa i ensamhet. Tragiskt nog så tror inte jag att Nikolays historia är unik. Dock känns hans historia så overklig, därför att det vore oerhört osannolikt att något liknande skedde om jag gick till Mynttorget i Stockholm och protesterade. För Nikolay och alla andra som bor i Ryssland så är detta verkligheten, att man sannolikt kommer att arresteras om man går ut och demonstrerar.

Foto: Johanna Sundberg
Johanna Lönn och jag, som lever i en helt annan verklighet i jämförelse med Nikolay (till höger)

Lämna en kommentar