Mitt besök i en rysk vallokal

Nu på eftermiddagen så tog vi tunnelbanan och åkte en bit ut från centrala St Petersburg för att möta upp en rysk tjej som skulle gå och rösta. Jag och två till fick möjlighet att gå med henne in i vallokalen. Då vi inte är officiella valobservatörer och saknar ackredetering så kan vi nämligen inte bara gå in i vallokal hur som helst. Med tanke på hur vi har fått veta att officiella valobservatörer har nekats tillträde till vallokaler så gällde det att vara lite försiktig. Allt vi vill är att titta. Inte ställa frågor, ifrågasätta och prata utan bara titta och se hur en rysk vallokal ser ut.

Vi följde med Dasha in i skolan där vallokalen var och det var väldigt mycket folk. Kändes lite obehagligt och konstigt då det stod poliser och män i uniformer lite överallt. Vi följde efter Dasha som gick och hämtade ut sin valsedel och röstade samtidigt som vi då kunde stå och se oss omkring, samtidigt som vi försöker undvika att dra till oss uppmärksamhet.

En rysk gammal kvinna började fråga mig en massa saker på ryska och jag försökte bara verka oberörd och intresserad. Skakade på huvudet och tittade bort. Då fortsatte hon säga nått till mig på ryska, vilket gjorde att de som satt bredvid henne, också tittade på mig nu. Insåg då snabbt att jag ska nog gå bort en bit och ställa mig någon annanstans. Jag vill ju inte att någon av killarna i form skulle komma fram…

Det fanns några bås med skynken där man kunde gå in och rösta. Vallokalen hade även bord med ca 30 cm höga skärmar, där man kunde sitta ner och rösta. Det som förvånade mig var att de två valsedlarna (här i St Petersburg är det även regionval) var så stora, lite större än ett A4 vilket jag tycker måste vara otympligt och besvärligare att hantera. I vallokalen fanns även en valobservatör från kommunistpartiet representerat. De ryska partierna får nämligen vara i vallokalerna och bevaka att allt går som det ska.

Jag har alltså besökt en av Rysslands över 94 000 vallokaler. Över 110 miljoner ryssar får rösta idag. Och om man röstar för första gången, vilket Dasha gjorde, så får man den ryska konstitutionen och en knapp.


Dasha, som röstade för första gången idag.

Missa inte heller att läsa vad Kalle Kniivilä skriver på sin blogg, debattartikeln om synen på kvinnor i Ryssland av bland annat SILCs Alexandra Åhlén eller vad tidningarna rapporterar om gällande Ryssland – tex DN, SVD, SR, SVT, UNT.

Lämna en kommentar