Kommer Kasjin att kunna skriva igen?

Igår hade jag ett frukostmöte med två väldig inspirerande personer. Allt jag kan säga om det mötet är att journalisters situation i Ryssland diskuterades. Det känns bra i alla fall. Att jag förhoppningsvis snart kommer att kunna säga att jag har gjort en insats. 

Jag har tidigare skrivit om det tragiska som Oleg Kasjin drabbades av. Att människor som arbetar som journalister ska behöva vara rädda för ifall de är näst på tur att bli mördade, kidnappade eller misshandlade – ja det är verkligheten för ryska journalister.

Idag uppmärksammar även SVD misshandeln på Oleg Kasjin som kanske aldrig mer kommer att kunna skriva igen. Ju fler som uppmärksammar hur man försöker döda det fria ordet i Ryssland desto större är chansen för att världens regeringar inte kan fortsätta blunda för det som pågår i Ryssland.

Även om Medvedev har gått ut hårt och sagt att brottslingarna ska hittas och straffas oavsett om de som misshandlade Kasjin är högre tjänstemän. Detta låter visserligen bra, men president Medvedev har reagerat likadant vid andra uppmärksammande dåd mot journalister och människorättsaktivister utan att någonting har skett.

Journalisten Andrei Loshak beskriver situationen i Ryssland så här:

Behind all the unsolved attacks and murders of journalists in recent years, including Politkovskaya, Estemirova and Beketov, we can see the involvement not of gangsters, but of high-ranking representatives of the regime. This is why no one has been punished and the guilty have not been found.

Läs mer i SVDs artikel, Sydsvenskan och  Opendemocracys artikel som alla  uppmärksammar Oleg Kasjin.

Andra som bloggar om Oleg Kasjin: Lindrig huliganismKalle Kniivilä, och Kalle Kniiviläx2

Läs gärna mina tidigare blogginlägg på samma ämne: Journalist i Ryssland är ett riskfyllt yrke och Man får bara skriva snälla saker om Putin

Lämna en kommentar