Kommer Belarus att ha några vänner kvar imorgon?

Ingen har väl missat det så kallade valet i Belarus. Jag hoppas att ni alla även har läst debattartikeln (skriven av två grymt engagerade tjejer – Hedvig och Isabel), “Jag såg demonstranter misshandlas medan Robert Wells tonsatte diktatorns propaganda”.

Än är hundratals demonstranter fängslade för att ha protesterat mot ett val som egentligen aldrig var ett val. OSCE har bland annat rapporterat att valet ej nådde upp standardkrav på ett demokratiskt och fritt val. I o med att man fängslade demonstranter, journalister och sju presidentkandidater så lär Belarus och Lukasjenkos relationer med EU och västvärlden ha sjunkit i botten. Dock tror jag att det inte kommer att dröja länge förrän de ryska demonstranterna som greps kommer att släppas, då jag inte tror att Belarus vågar förvärra sin relation till Ryssland. Om man nu har gjort västvärlden irriterad så tvivlar jag på att man vågar göra sig ovän men den vän som man har kvar…

Läs mer på DN, SVD, infobelarus.nu

Andra som bloggar om detta är: lindrighuliganism, kalle kniivilä, Belarusbloggen,

image

Lämna en kommentar