Tjetjenien inget hett ämne vid ICCEES 2010

P1000709

Inledde dagen med seminariet “Russia as a great power: National identity, role expectations and consequences for behaviour” med bland annat John Russell, Bo Pettersson och Helena Rytövuori-Apunen. Det var kul att Helena använde den “frysta” konflikten i Transnistria (som är en del av Moldavien) som exempel då jag hade den konflikten tillsammans med Tjetjenienkrigen som exempel i min disseration för min BA degree.

 

P1000710

Detta var min sista dag på ICCEES VIII World Congress i Stockholm då jag ska jobba imorgon och på lördag. Är lite besviken på konferensen över det faktum att Tjetjenien har knappt ens blivit nämnt. Hur kan Tjetjenien och det som pågår där inte vara aktuellt? Dessutom tycker jag att det har varit väldigt få som har tagit upp terroristdådet i Moskvas tunnelbana tidigare i år. Sammanfattningsvis så har konferensen varit väldigt givande då jag har fått träffa väldigt spännande människor och lyssnat på intressanta seminarier.

Intressant? Läs gärna Henrik Hallgren som också rapporterar från ICCEES 2010

Lämna en kommentar